Kennismaken met Sjoerd van der Leeden
Sjoerd van der Leeden (42) is voor velen een bekend gezicht bij Das Autohaus De Groot. Als geboren en getogen Sleeuwijker woont hij inmiddels al decennia in Meerkerk. Daar voelt hij zich helemaal thuis, samen met zijn echtgenote Marcia en hun kinderen Mila (10) en Stan (bijna 8). We maken nader kennis met Sjoerd, die zijn vrije tijd graag met zijn gezin doorbrengt of op de padelbaan of op een snowboard staat.
Hoe ben je in de autobranche terechtgekomen?
Sjoerd: “Het klinkt misschien gek maar ik heb van oorsprong helemaal niet zoveel met auto’s maar meer met mensen. In mijn schooltijd overwoog ik eerder om een makelaarsopleiding te gaan volgen. Doordat ik Marcia op mijn 16e leerde kennen en we verkering kregen, kwam ik binnen een echte autofamilie. Sjaan de Groot moedigde mij aan om naar de IVA te gaan. Zo gingen Marcia en ik niet veel later samen naar de IVA in Driebergen. Uiteindelijk heb ik HBO Automotive Business Management en een bedrijfskunde- en marketingopleiding afgerond en aanvullend Pon fleetsales en Pon dealermanagement doorlopen.”
Hoe ziet jouw carrière er precies uit?
Sjoerd: “Na mijn studie ben ik direct binnen dit familiebedrijf aan de slag gegaan. In het begin als autoverkoper en naarmate ik meer ervaring kreeg kwamen er werkzaamheden bij. Zo ging ik ook meer zakelijke klanten bezoeken en ging ik mezelf ook meer met leasing bezighouden. Sinds 2016 maak ik onderdeel uit van de directie en daarbij hoort het aansturen van het bedrijf en onze eigen leasemaatschappij. Dat doe ik natuurlijk niet alleen. Edward (After Sales) en Marcia (Financieel) maken eveneens onderdeel uit van de directie.”
Ben je trots op dit bedrijf?
Sjoerd: “Trots ben ik zeker en dan met name op de mensen die hier werken! Het is een prachtige club mensen met een mix aan leeftijden en ervaring. De collega’s zijn bereid om met elkaar voor de klanten te knokken. Dat resulteert in een erg hoge klanttevredenheid en prachtige recensies.”
Wat betekende de stap naar Das Autohaus voor jou?
Sjoerd: “Om niet meer onder de vleugels van een importeur te werken en een zelfstandige keten op te zetten, vond ik best spannend. Ik vroeg mij af of onze identiteit niet te erg verbonden was aan de merken, maar het tegenovergestelde was waar. We hebben juist meer klanten, zijn vrijer in onze keuzes en verkopen nog steeds nieuwe auto’s. Toch heb ik geen spijt dat we dealer zijn geweest, want we hebben een fijne samenwerking gehad en veel geleerd.”
Hoe kijk je naar de toekomst het bedrijf en de autobranche?
Sjoerd: “De elektrificatie van het wagenpark speelt uiteraard een rol. Zelf verwacht ik dat dit erg geleidelijk zal gaan en dat velen een tussenstap maken met een hybride aandrijving. Daarnaast hebben overheidsmaatregelen effecten. Dat zien we met subsidies, accijnzen en de BPM voor bedrijfswagens (2025). Veranderingen bieden natuurlijk ook altijd kansen en dat vraagt om creativiteit. Zo hebben wij onze eigen leasemaatschappij en een fietsenwinkel om op meerdere fronten actief te zijn. Daarnaast heeft ook een elektrische auto zeker onderhoud nodig.”
Wat mag beslist niet veranderen?
Sjoerd: “Als klein informeel familiebedrijf zijn we flexibel en dat willen we graag zo houden. Het snel kunnen schakelen is iets wat grotere organisaties minder goed kunnen. Verder is het fijn als we prettig met elkaar kunnen blijven samenwerken en willen we graag het, wat sommigen het ‘ouderwetse huiskamergevoel’ noemen, vasthouden.
Ook willen we sociaal betrokken blijven en lokale doelen en initiatieven steunen. Zo steunen we dit jaar naast de sponsering van een aantal verenigingen ook de feestweek met een leuk item. Daar komen we later nog op terug.”